De zoekmachine vertimmerd tot betaalautomaat

item3

Het zit in een spagaat, dat hele SEO... Zoekmachine-optimalisatie, al jaren hét toverwoord. Wie zo’n sprookje anno 2014 nog steeds uit dat moeras van de internetmarketing wil vissen, hengelt vaak rotte paling naar het droge.

 

Het is dringen bovenin

De juiste sleutelwoorden op de beste plekken in je website zetten, ook op andere online media zoals youtube , zet geen zoden meer aan de dijk. Werkt steeds minder. De betaalde reclame is op tsunami-drift en overspoelt de snel klikbare plekjes van Google bovenin. Bovendien klust Google geregeld aan haar algoritme om tot resultatenlijsten te komen. Het is letterlijk vechten tegen de bierkaai om je helemaal in de top van de zoeklijst te werken. En juist in die eredivisie klikt driekwart van alle zoekers... Je kunt dit nog vermijden door unieke zoekwoorden. Stel, je hebt een kapsalon en je noemt deze ‘schreeuwkapsel’. Heb je gegarandeerd de nummer één positie in de Google lijst. En onbetaald! Maar... er is zelfs geen kale neet die dat zoekwoord intikt. Heb je super gebruik gemaakt van SEO met als resultaat dus nihil websitebezoek.

 

Tweebenig ballet: zoekwoorden en column

SEO is daarmee niet altijd rotte paling. Zoekwoorden blijven van belang maar moeten niet worden overschat. Zoekwoorden dienen dienend te zijn in kwaliteitscontent. Dus relevante boodschappen en unieke content, tekst die nergens anders te vinden is. Ook niet fout: plaats periodiek content op je online media; op je website maar ook op social media. Bijvoorbeeld door het introduceren van een wekelijkse column/blog met een call-to-action button. Eén druk op die knop en jouw nog onbekende bezoekers verstrekken hun gegevens in ruil voor zo’n gratis bundeltje columns, in esthetisch e-book geëtaleerd. Dus exit met die spagaat en entree tweebenige pirouette: een column geïnjecteerd met SEO!

Gjelt de Graaf